fredag, december 07, 2007

En svunnen tid

Glöm tentor, c-uppsatser, stress, ångest och skolan för en stund. Det jag nyss skrev är vad jag gör när jag läser böcker. Böcker om stora män från en svunnen tid. Jag läser om Djingis khan, Alexander den store och Ceasar - och jag älskar det. Drömmer mig bort till deras tid. Allt verkade enkelt och mer rättvist på något sätt. Tiderna var annorlunda då, jag vet detta men jag hade mer än gärna upplevt ett fälttåg tillsammans med någon av dessa män.

Kilformering

Krigen kändes mer rättvisa då även om krig överhuvudtaget inte ska finnas. Men jag är fascinerad av de gamla krigen. Då man slogs man mot man istället för att trycka på en knapp och utrota miljontals människor. Jag önskar att jag hade fått uppleva den tiden ibland. Bara för att se hur det var. Synd att jag inte har en tidsmaskin, då hade jag blivit ännu lyckligare faktiskt.

Timemachine

Tänk er själva? Slåss sida vid sida av någon av dessa stora män. Stoltheten i mig hade växt till onormala proportioner och jag hade inte låtit någon eller något stoppa mig att kämpa för deras ära och för mitt moderland. Vilken känsla, jag njuter av tanken.

Taktik och strategi

3 kommentarer:

Anonym sa...

Håller fullständigt med dig. Allt verkade mycket lättare då. Skulle hellre vara med på ett fälttåg

Anonym sa...

...än att stå ut med allt som man måste i dagens samhälle...

blev två inlägg, missade radera-knappen och träffade enter... =/

Jay sa...

Allting har väl sina fördelar och nackdelar, antar jag. Men ett fälttåg var i mina ögon ett bra alternativ.