torsdag, september 29, 2005

Sexistisk?


Helsike säger jag! Nästan varje video jag ser på mtv eller ztv har en tjej som springer runt nästintill naken. Oavsett om det är eminem eller jessica simpson så är det alltid nån halvnaken tjej som springer runt i så lite kläder som möjligt. I Jessicas videos är det oftast hon själv som är "naken" tillsammans med massa andra tjejer. I Eminems så är det massa tjejer och inte han själv. Så brukar det vara med få undantag. Sen kommer nån feminist och säger "sexister, ni bryr er bara om sex och hud, ni bara utnyttjar kvinnor" Men vem fan är det som säger till de tjejer som viker ut sig i slitz? Vilka är det som gör att dessa tjejer deltar i dessa videos? Är det verkligen vi män? Alla har ju en egen fri vilja och det är kvinnorna själva som säger ja till dessa saker. Visst jag klagar inte på att tjejerna/kvinnorna sysslar med detta för precis som nästintill varenda annan man och kvinna gillar jag det motsatta könet. Jag ser inte många kvinnor klaga när män som är vältränade och snygga är halvnakna. Men då är det ingen man som skriker "Sexister" till er kvinnor men så fort det blir tvärtom så tar åtminstone några tusen kvinnor till och säger att män är svin och sexister hela bunten. Men det roliga är ju att det är ni kvinnor själva som gör detta. Inte vi män....ni små feminister i sexpack därute tänk lite, för ni klagar då fan inte när ni får se en halvnaken snygg kille.
Så alla feminister där ute: come on and just hate me now if u want!

catch u all later!
Dytte

6 kommentarer:

Thomas Eller sa...

Håller med dig Jocke!

eget val det är inte vi mön som prackar på någon att vika ut sig och det handlar inte om hjärntvätt av alla män genom alla tider, kvinnor kan väl tänka själv vetja. Jag har ingen respekt för dom som vuiker ut sig men kom inte och anklaga alla män för att kvinnor själva gillar det lilla kaninhuvudet och vill vika ut sig!

lina sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
lina sa...

Men...män...

Det vore önskvärt om ni provade på att vara kvinnor ett tag. Skulle va kul att höra era kommentarer efter det...
Undrar hur ni skulle klara vår balansgång?

Eller så kan ni läsa "Könsbytet : mörka berättelser från en annan värld : och vad hände sen?" av Johan Ehrenberg. Det tänker jag göra!

Bakåtsträvare är aldrig trevliga. Inte heller när det handlar om tjejer som åmar sig halvnakna framför en kamera... Det bästa sättet att påverka är väl i vårt fall att INTE KÖPA skiten! Och stå för smarta värderingar!

På samma sätt som man inte kan skylla på alla män kan man inte skylla på alla kvinnor...glöm ej!

Och jo, vi (män och kvinnor) har vuxit upp i olika världar, vi behandlas olika. Det är skit, men så är det!

Bara en sak till... Ordet "feminist" behöver inte betyda att man inte rakar sig under armarna och är radikalvänster. Det kan lika mycket betyda att man är för lika rättigheter för båda könen. Humanistiskt tänkande. Och i så fall är ni väl alla feminister...eller har jag fel?

=O)

Jay sa...

jag säger inte att alla feminister inte rakar sig under armarna. Jag är på ett sätt också feminist men sen som du förstår av detta inlägget så stör jag mig på dessa som klagar på oss män hela tiden för att vi kollar på tjejerna i tidningarna osv. Men om inte tjejerna självmant skulle ställa upp så skulle vi ju inte titta för då finns det ju inget att titta på! Men det finns inte vad jag har hört en enda man som klagar när ni kollar på en halvnaken man. För vi bryr oss inte! Han ställer upp av egen fri vilja och får göra vad han vill. I rest my case

Petter sa...

fast jag tror inte det riktigt är så enkelt. visst, de flesta slitztjejer och allt vad de heter gör allt för att få vara på framsidan på tidningen, absolut, men när det gäller megakändisar (som exempelvis jessica simpsons) ligger det så mycket mer faktorer bakom än bara jessicas vilja. bara pressen från skivbolaget (alla personer som har att göra med produktlanseringen, för visst fanken är artist-jessica en produkt, på alla plan, helt enkelt) till exempel. och att det är så mycket naket nuförtiden beror ju enbart på att målgruppen för produkten (jessica), i det här fallet vi män (fjuniga pojkar även såklart), intresserar oss mer för hud än innehåll. men det är som sagt stor, stor skillnad på en slitztjej och en megakändis. det vi kan göra är att, precis som lina skriver, inte köpa skiten.

jocke, du skriver:
"Men om inte tjejerna självmant skulle ställa upp så skulle vi ju inte titta för då finns det ju inget att titta på!"
det är exakt där problemet ligger. vi måste ju sluta titta, köpa skiten, för vad händer då? jo, ingen marknad = inget för tjejerna att ställa upp på. tyvärr kommer det aldrig bli så... men jag drar mitt strå till stacken i alla fall.

angående feminism: står inte det för att könsrollerna ska brytas ner helt enkelt? sen att det finns "ultrafeminister" som hatar allt som har med män att göra är bara skrattretande. har ingen som helst respekt för såna.

annika sa...

väldigt intressant diskussion som dragits igång här... Håller med alla föregånde skrivare mer eller mindre. I vår (sjuka) värld så handlar det mest om pengar. Eller nej... allt handlar väl om pengar egentligen.

Faktum är att sex säljer. Det är inget nytt och inget banbrytande. Som sagt; alla dessa musikvidoes på mtv ztv etc. Vilka är de mest populära? Jo de som visar mest naken hud, på en kvinna... oftast.

Ett exmepel är ju Chirista Augileras video "dirrty" vars singel inte sålde mest av alla. Men däremot var de den mest önskade videon av alla.

Visst tjejer/kvinnor har en egen vilja. Jag är övertygad om att ingen stått med pistol mot deras huvuden och tvingat dem till att vara lätt- eller avklädda.

Felet är att det ligger alldeles för mycket pengar i det. Tror du skivbolagen skulle säga åt dig att kankse klä dig lite mer lättklätt i nästa video, om det inte låg mer pengar i det? Tror inte det.

I och med att det ligger mycket pengar i det så dras många kvinnor som har det dåligt ställt till det. Tänk dig själv att var ensamstående mamma och inte får ihop till ett dräglit liv eller inte kunna/få ta hand om ditt barn. Hade det varit sista utävgen så hade jag fan vikt ut mig jag med om jag visste att det hade gett mig stora pengar.

Som Lina så vackert sa.. köp inte skiten.