fredag, november 03, 2006

Sms

Jag tittar på min mobils lilla ruta, ser ett nytt sms från ....... ! Jag vill inte, vad betyder det hon skriver? Vad menar hon med det där om att jag har liten snopp? Snopp på dig själv du.

Det är ett rätt underligt fenomen det här med sms. Text som skickas från en mobil till en annan. Text som människor tolkar. Text som gör människor glada. Text som får människor att skratta.Text som gör människor ledsna. Text som får människor att gråta.

Cry my baby, cry

Jag har allt för många gånger fått förklara vad jag menar med mina sms, min lilla text.
Människor tolkar allt från "tonen" i smset, hur det låter när man själv säger det. Vi tolkar "smileys" och några tolkar t o m punkter i ett sms. Kan vi inte uppfinna ett universellt smsspråk? Det vore så mycket lättare då.

Ibland när jag läser sms så blir jag hemskt ledsen. Jag tror att jag har gjort något fel och att personen som skickade det där smset till mig är arg på mig eller ledsen för något jag gjort mot dem. Oftast har jag fel men jag oroar mig ändå. Jag tror många är såna, oroliga över sms alltså. Där går man alltså runt en hel dag och tror att man gjort något fel, för att sedan på kvällen få reda på att man tolkade den där lilla texten i sin mobilruta helt fel. Tänk vad vi oroar oss i onödan.

Worries worries

Jag ska börja skicka sms till mig själv. Glada och trevliga sms som inte går att missförstå. Såna sms jag blir glad av. Jag skickade precis "Hej, jag tycker du är jättesöt" till mig själv. Jag hade inte numret inlagt i mobilen så det borde betyda att jag har en hemlig beundrare. Åhh, nu kommer jag vara glad hela dagen. Tänk så lätt problem kan lösas ibland. Om du är ledsen så skicka ett sms till dig själv med en glad kommentar som inte går att missförstå.

Prova, det fungerar!

Catch u later!
Your smsgod Dytte

Inga kommentarer: