tisdag, november 20, 2007

I can do anything

Jag svarade på en enkät igår. Massa frågor om min dator och mobilanvändning men också om stress och att må psykiskt dåligt. Jag började tänka efter när jag gjorde enkäten och tyvärr så svarade jag ja på en hemskt massa frågor. För det är så jag känner.

How I feel

Alla tror jag mår bra och ställer hela tiden samma höga krav på mig. Alla kraven kväver mig och får mig att må dåligt för att jag inte uppfyller dem. Jag skulle aldrig gått ut i tidningen med att jag skulle skriva boken. Där ligger oerhört många krav på mig. Ibland händer det att främlingar på bussen frågar hur det går med boken. Då undrar man hur fan de kan ha koll på det så här långt efteråt?

Memory

Sen det att jag har en uttalad önskan om att jobba på en av Sveriges största tidningar i framtiden hjälper inte heller till. Men det är ett krav från mig själv. Dem klarar jag av bättre än de kraven från andra. Om jag inte klarar det så sviker jag bara mig själv om endast jag har just det kravet på mig. Om andra förväntar sig samma sak sviker jag flera. Det är den tanken som är jobbig och som jag behöver komma över.

Get over it

Sen tänker jag också mycket på examen. Vad händer efter den? Kommer jag få jobb? Arbetslöshet är en av de saker jag tycker är absolut värst. Jag vill verkligen inte bli arbetslös för det känns inte som jag inte skulle klara av det. Nu tänker säkert många "men då är du säkert klar med din bok och med alla dina kontakter kan du nog ordna något". Där är kraven igen och mina kontakter? Jag har en del kontakter, men jag vill få ett jobb för att jag har talang och inte för att någon annan sätter sitt namn på spel för att jag ska få ett jobb på samma tidning som honom/henne.

Graduate

Om jag lyckas med alla mina mål som jag har i den takt jag lagt upp det så kommer jag må bra. Men när ni sätter krav på mig och tror att allt ska hända nu, nu och nu mår jag istället dåligt. Tack för att ni tror på mig men säg inte att ni vet att jag kommer jobba där och där och att boken kommer vara klar då och då. Det sätter en onödig press på mig som inte är bra för mig.

Do you see what is happening to me?

Inga kommentarer: