fredag, december 19, 2008

End it

Som ni vet tog det slut med J för några månader sen. Det har fått mig att fundera lite på sistone. På avslut och att gå vidare. Jag tänkte prata om att gå vidare. När gör man det? Hur snabbt går det? Hur känns det? Har jag gått vidare bara för att jag skaffat en ny tjej? Som alltid med mig - många frågor och få svar. Men nu ska vi reda ut det lite.

Clear

Att gå vidare tar olika lång tid för olika människor. Det beror också på hur länge man varit tillsammans med personen och vem det var som gjorde slut. En annan faktor som spelar in är anledningen till varför det tar slut. Om det är en dålig avslutning eller förklaring till varför det tar slut är det svårare att acceptera. Frågan är därför omöjlig att svara på. Alla har sin tid. Mycket spelar in.

Crystal

Vad händer om jag skaffar en ny flickvän nu då? Har jag gått vidare? Bra fråga. Jag anser att om man skaffar en ny tjej tätt inpå avslutet (vad som är tätt inpå är er sak att tolka. För mig är det 2-3 månader) så kanske du lurar din nya partner. Den du lurar är framförallt dig själv. Förmodligen har du fortfarande känslor kvar för ditt ex.

EX

Varför lura sig själv kan man undra. Vi vill känna oss trygga. Älskade. Behövda. Men framförallt vill vi slippa känna oss ensamma. Vi vill vara en del av något. I detta fall - ett par.

Couple of two

Ibland känns det som att man tävlar om vem som ska vara först med att hitta en ny. För att visa att man inte bryr sig längre. Det är fel, enligt mig. Men om vi nu säger att jag har en ny tjej. Jag tror jag är lycklig och glad. Njuter av tillvaron. Sen kommer J och berättar att hon skaffat ny pojkvän. Självklart skulle jag le utåt och säga vad glad jag var för hennes skull. Inombords skulle jag dränkas. För känslorna finns kvar. Det är ingen tävling i vem som snabbast går vidare. Det här är livet. Inget du kan vinna. Det enda du kan göra är att förlora.

Life is life

Nu mår jag riktigt dåligt av att hon skaffat ny kille. Har jag verkligen gått vidare? Självklart inte. Tjejen jag nu är ihop med är bara en tjej för att försöka koppla bort J. Inget mer. Inte snällt mot vare sig henne eller mot mig själv.

Erase it

Många gömmer sig bakom en ny partner för att slippa ta tag i känslorna som kommer efter ett avslut. Sen när exet skaffar sig en ny flick/pojkvän blir det jobbigt. Då vet man inte om man ska stanna kvar i sitt förhållande man har nu eller avsluta det. För bådas skull.

Should I stay or should I go now?

Jag är i ett läge där jag fortfarande tycker väldigt mycket om J. Det är svårt som sagt att bara stänga av känslorna. Finns inget enkelt som en on/off-knapp i dessa lägen. Men jag är också i den sitsen att jag inte gillade förklaringen som gavs. Det gör att jag har lite svårare att släppa det. Beskedet kom, för mig, som en blixt från klar himmel. Inga tecken innan. Inga ord som visade något annat. Bara pang bom och slut. Det gör att det för mig är jobbigt att ens erkänna det. För jag vet inte varför jag erkänner situationen.

Confess

Att gå vidare är jobbigt - men nödvändigt. Att gömma sig bakom en ny partner är inte rätt väg att gå. Det stjälper mer än det hjälper. Att gå vidare tar olika lång tid beroende på situationen. Men just nu är jag trygg i min tillvaro. Känner att jag faktiskt kan gå vidare. Jag känner inte att jag behöver gömma mig bakom någon. Är säker. Den här delen av min bok är nu ett avslutat kapitel.

Inga kommentarer: