lördag, januari 14, 2006

Ger mig också in

I de hemlösas debatt som drivs flitigt på Jontes sida.

Jag var ju i Gbg igår och under vägen dit satt jag och min gamle vän Martin och diskuterade de hemlösas situation. Han sa det att i Göteborg så ser man alltid samma hemlösa på samma plats varje dag nästan. Ibland så är de bara där och ibland så står de där och säljer tidningen Faktum. Som är de hemlösas tidning.

Idag läste jag också på Aftonbladet om en attack på flera hemlösa i Usa. Där de hemlösa attackerades med baseballträn. Mycket brutalt enligt min mening.
Varför attackera dem för? Vad har de gjort?

Jag förstår mig inte på våldet och oförståndet i dagens värld. Saknar världens befolkning idag sympati för dessa människor? De är just människor precis som du och jag.
Visst vi har alla problem och en del av dessa har problem med alkohol och droger. Men det är därför vi måste försöka hjälpa dem istället för att släppa av dem på nästa bakgård och se det som någon annans problem. Det är samhällets problem och det är samhället som måste ta itu med problemet. Vi kan inte skicka runt dessa människor till olika instanser som om de vore kreatur på väg till slakning.

Fy för dem som ej förstår och inte vill se!

Catch u later!
Dytte

3 kommentarer:

Jonatan sa...

jo, de ska få chansen men de måste också ta den. har ju redan sagt att problemet med just hemlöshet, vilket var vad som diskuterades på min sida, var inte att de inte fick hjälp med bostad utan att de inte skötte den. Fler chanser resulterar enligt mig i fler misslyckanden och det ska inte ske på bekostnad av dem som sköter sig.
Som sagt, ge dom bostad, bidrag och en chans att återanpassa sig, sen är det upp till individen.
Det som hände i USA och som händer överallt i världen med misshandel av dessa personer är så sjukt och jag hoppas att fler personer likt busschauffören i jkpg står upp och visar civilkurage och sätter stopp för sådant och att de som motarbetar civilkurage och står bakom misshandlarnas ryggar, likt bussbolaget ARRIVA, blir utfrysta.

Jocke sa...

Jonte: Mycket kan sägas om detta! Men klart är att du och jag tycker lite olika iaf! Jag anser att det är samhällets ansvar att inte bara hjälpa dem med bostad och liknande utan även en återanpassning till samhället och ett normalt liv(Världens längsta mening?).

winnermaja sa...

Det är skillnad på att sätta sig där själv i kylan och på att bli uttvingad på gatan för att man inte får någon hjälp av myndigheter och socialen...

Förlorad bostad som tvingar ut en på gatan pga att man inte har råd, det är en sak men... när det beror på Missbruk... Det ät då jag är kritisk.

Visst.. man kan kalla det sjukdom och you name it.. men måste erkänna att jag har lite svårt för att tycka synd om dem, men är man redan nere i skiten så är det visserligen "bara" ytterligare ett steg.. Det beror ju på från person till person, vilka orsaker till man hamnat där..
Droger är ju till en början njutning och verklighetsflykt - ja innan man trampar snett totalt... och måste ha mer o mer.. för att vidbehålla ruset. Om man själv råkat ut för något fruktansvärt kan det ju vara så att man flyr in i en annan värld "tack" vare drogerna.. Men sedan blir konsekvenserna att man kanske tom förlorar jobb, bostad och socialt skyddsnät... det är ju inge vidare.. milt uttryckt.. och där kan jag visa empati, men om man satt sig i skiten själv.. ja då... då vette gudarna..


Har en nära anhörig som dog pga sitt missbruk.. och en annan i släkten som gjort både det ena och andra. Skall inte skylla på omgänget.. men... ja, hon är inte smart den tösen... En tidigare släkting har gått ner sig totalt, gång på gång.. har inte tagit sina chanser.. inte fan tycker jag synd om honom när han förstört så för sin familj, speciellt för sin son...

Men nu till din tanke i inlägget.. Samhället skall göra sitt yttersta för att hjälpa till och förebygga sån missär.. I Sverige ska man inte behöva bo utomhus. Det finns folk som utnyttjar Socialen och får pengar till mobiler och allt möjligt, det är de man ska se upp för.. de tar ju pengarna för de som inte har någonting..

Man ska även visa att man vill leva ett vanligt liv, att man vill bli hjälpt. Det är Socialen, och andra instanser som skall bli bättre på att vända på varenda krona och ge det till dem som behöver.
Det är inte så konstigt om man reagerar som fattig student när man själv får vända och vrida på varenda krona och inte kan göra det som alla andra kan... samtidigt som man vet att grannen som lever på socialbidrag får hyran betald, inte jobbar och har tv, dator och får nya kläder...

Då blir man vansinnig.. Känner sig orättvis behandlad.. och det känns meningslöst att ens försöka.. men man gör ju det ändå för att leva på socialen är ju egentligen någonting man ska ta till i yttersta nödfall, det känns pinsamt ja det är ju ingenting man skulle skryta om precis. Även om gemene man nog skulle kunnat svälja stoltheten någon gång och bett om lov. Ja för det finns ju folk som egentligen inte behöver som suger ut varenda krona de kan, medans de gömmer saker i källaren..