fredag, augusti 01, 2008

The whole story

Här kommer en fullständig förklaring till hur jag sökte jobbet på Island. Hur jag fick det. Och vad jag ska göra och kanske framförallt varför. Har pratat om Island tidigare i detta inlägg. Där gav jag aldrig någon riktigt bra förklaring till varför jag skulle dit och varför. Och framförallt inte vad jag ska göra där.

Here it comes

Allting började i April i år. Jag surfade runt på arbetsförmedlingens hemsida i jakt på jobb. Det gick sådär kan jag säga. Men till slut hitta jag något som verkade intressant. Utlandsjobb. Jag kollade igenom land för land där jag kunde tänka mig att jobba. Jag tänkte mig värme, värme och lite mer värme när jag tänkte länder. Kollade Thailand, Spanien, Florida(Usa) och Australien. Inget napp där inte. Au pair är inte riktigt min grej om jag säger så. Det var nämligen de flesta jobb som fanns att tillgå just då.

Heat it up

Jag började kolla länder slumpartat. Kollade in Island och såg att de hade lite jobb som jag kunde tänka mig att jobba med ett tag i alla fall. Jag sökte mest på skämt. Trodde aldrig att jag ens skulle få jobbet så varför berätta det för någon? Jag höll käften och glömde praktiskt taget av jag sökt jobbet. Tiden gick nämligen fort och i slutet av Maj tror jag det var så hörde de av sig. Islänningarna. Jag fick ett mail med rubriken "Job offer for Joakim Josefsson". Var extremt nära att radera det innan jag insåg att jag aldrig använder mitt riktiga efternamn om det inte är för seriösa saker. Som jobb. Öppnade mailet och läste. En gång. Två gånger. Tre gånger. Va fan är detta? Ett jobberbjudande från Island. Sant? Ja, det var det.

True or false

Jag förstod snart att det var sant. Nu var jag tvungen att ta ett beslut. Jag valde först att berätta det för lite nära och kära. Fråga vad de tyckte jag skulle göra. Alla presenterade sin åsikt. Samma åsikt jag haft från första början. Att jag skulle åka. Sex dagar efter att jag fått mailet tackade jag ja till jobbet och nu var äventyret i uppstartsfasen. Nu skulle jag snart jobba på Island i två månader. Lite mailkorrenspendens senare och allt var klart förutom flygbiljetten. Den bokade jag i måndags om jag inte minns fel. Nu är nästan allt praktiskt klart för resan. Ska ordna ett papper från försäkringskassan. Sen är jag ready to go go.

Opinion

Nu är det två veckor (9 dagar) kvar på mitt sommarjobb. Sen en vecka i Malmö. Jag åker den 24:e Augusti för att sen sova en natt i Reykjavik och efter det åker jag vidare till Husavik. En by på 2483 invånare. Där ska jag spendera två månader av mitt liv. Ett äventyr. Jag kommer lära känna massa nya människor. Uppleva en massa nytt. Ta sjukt mycket foton och skriva en hel del. Att det är så kort tid kvar är helt sjukt. Som jag sagt tidigare - helt overkligt. Vad ska jag jobba med nu då? Ja, inget jag är utbildad till. Och jobb är jobb och alla erfarenheter är bra erfarenheter som Daniel skriver i sin blogg. Jag ska packa fårkött. Inte direkt det mest glamourösa jobb. Men jag gör det för upplevelsen och inte för att jag tror att det är roligt som tusan att packa fårkött.

Work is work - right?

7 kommentarer:

Danne sa...

Ah, det är alltså väldigt nära till avgång! Lycka till med arbetet, det lär vara en häftig upplevelse.. Hur är det med internetuppkopplingar på ön? :D

Anonym sa...

Jag åkte till Island sommaren 1996 för att jobba på bondgård i två månader, fick jobbet via Nordjobb. På Island träffade jag svenske Håkan och jag blev kvar i nästan två år. Sen flyttade vi till Sverige, är nu gifta och har tre fina döttrar. Så kan det gå! Har inte varit på Island sen dess men det vore kul att åka tillbaks och visa tjejerna var deras föräldrar träffades :-). Jag tror du kommer att få det jättebra på Island även om jobbet kanske inte är så intressant. Islänningarna är trevliga och gästvänliga och det är ju ett fascinerande land - så olikt de övriga nordiska länderna. Försök att resa runt lite i landet om du har tid och möjlighet!

Jay sa...

Danne: Jo, det är vad jag tror också. Mäktigt på island vad jag hört och sett på bilder. Ja, det är faktiskt en väldigt bra fråga. Jag vet att bibliotek har internet. Men vet inte hur stor tillgång jag kommer ha till internet. Jag kommer uppdatera. På något sätt haha. Har ju kommit in i ett litet stim nu.

Annika: Nämen. Där ser man vad en utlandsvistelse kan förändra hela ens tillvara. Nu har jag redan mitt på det torra men tror att upplevelsen kommer bli något extra. Att försöka resa runt är en plan jag har som jag ska försöka plantera i mina medarbetares huvuden. Inte kul att åka runt själv. Vart på Island var du?

Anonym sa...

Jag jobbade strax utanför Borgarnes i sydvästra Island. Jag ser att du ska jobba i Husavik på norra Island - där har jag inte varit, jag rörde mej mest i den sydvästra delen. Borgarnes är väl i samma storlek som Husavik ungefär. Gillade Reykjavik jättemycket också - en småstad med storstadskänsla på nåt sätt :-). Island är så himla vackert! Vad kostar en biljett dit nuförtiden?

Jay sa...

Annika: Okej, men jag lär väl åka runt lite som sagt. Reykjavik kommer jag vara i minst två dagar. Rätt lite tid men det blir säkert en helgvistelse där med kollegorna.

Det billigaste jag hittade låg på runt 2700 kr. Den biljetten jag köpte kostade runt 3100 kr. Det var det vanligaste priset. Då åker jag med Icelandair. Sas tog runt 7000 kr för samma resa så det var inte ett särskilt svårt val faktiskt. J

Anonym sa...

Men va, vilken skillnad på priserna mellan två flygbolag!

Jay sa...

Just de datum jag åker dit och hem kostade det. Går säkert få det billigare. Men just då jag åker så var det billigaste runt 7000 kr.