torsdag, november 06, 2008

Learn while sleeping

Jag har säkert berättat om att jag vill lära mig italienska. Det går väl inte så bra just nu och jag försöker mig på lite olika metoder för att lära mig språket. Senast i raden var att dra in mina italienska språklektioner på min ipod. Därefter placerade jag hörlurarna (in ear) i öronen och la mig för att sova. Ni har väl alla hört om att man lär sig bättre om du får saker berättat för dig när du sover?

Talk while I sleep

Först var det ett helvete med att försöka sova medans en gubbe och en kärring pratar i huvudet på en. På italienska. Sen kommer det en gubbe och pratar lite på svenska. Lite jobbigt när jag ska sova faktiskt. Okej, jag erkänner. Jävligt jobbigt. Efter många om och men så somnade jag.

Sleep tight

Efter en natts skön sömn så trodde jag att jag var språkets mästare. Att jag nu var kung på italienska. Jag låg där i sängen och försökte säga att jag ville ta mig till domkyrkan för att sedan gå på en fin restaurang. Det blev inte så bra. Det enda ordet jag kunde komma på var duomo för kyrka och ristorante för restaurang.

Inget att skryta med

Så där låg jag. Fortfarande lika okunnig i det vackra språket från söder. Vad gjorde jag för fel? Tror seriöst att Gud satt där uppe på sina små moln och skrattade åt mig när han såg vad jag höll på med. - Den där korkade grabben kan ju försöka med det där, sa Gud när han såg mig. Helt sant. Jag drömde i alla fall om någon som skrattade. Okej, det där sista hittade jag på. Men jag tror helt ärligt att hon skrattade åt mig. Några tips på hur jag ska lära mig? Gud? Du kanske kan tipsa om något som fungerar?

God learn italian

Inga kommentarer: