söndag, november 30, 2008

You and I

Stod och kollade ut genom M:s fönster igår. Han bor i ett stort betonghus i Göteborg. Det är väl runt 100 lägenheter i detta hus och där stod jag, som ett fån, och kollade ut. Det flesta lägenheter stod mörka men några få lyste. Att stå där och titta är lite som att följa en realityshow. Du får en inblick i andras liv. Om än för en liten stund.

Windows

I ett fönster stod ett par och kramades. Det verkade vara en fest i just den lägenheten. En annan tittade på tv eller film. Själv eller med vänner vet jag inte. Bryr mig inte heller. I ytterliggare ett kollade en annan person ut. Gjorde samma sak som jag. Spanade ut över lägenheterna för att ta reda på vad det var som hände i de andras liv. Tittade på mig. Nickade. Jag gjorde samma gest tillbaka. För att visa den andra personen att vi förstod vad den gjorde. Som för att bekräfta varandras närvaro.

Others

Tro nu inte att jag står och kollar in i andras fönster för jämnan. För det gör jag verkligen inte. Det händer ibland, när jag är hos M. Varför vet jag inte. Det bara blir så. Andra gör det också. Jag var som sagt inte ensam. Det var den andra personen på andra sidan och jag. Vi som höll vakt mot nattens mörker. Jag och han. Tillsammans. I någon tyst och outtalad gemenskap.

Brotherhood

Inga kommentarer: