tisdag, april 14, 2009

Tjock och ful

Han har gjort det igen. Nu är det en text där han försvarar anorexi och skriver "ibland förstår jag inte varför det är så provocerande att skriva att man tycker om ett ideal som finns i vårt samhälle. Top Model, alla modemagasin, våra skyltdockor, alla modevisningar från Paris till New York osv. står för ett och samma ideal: det ideal som jag älskar! Tror ni inte att det finns en anledning till att vi har modeller som är vad ni kallar för "sjuka" och "anorektiska"? Tror ni inte att det finns en anledning till att skyltdockorna är supersmala istället för stora?"

Smal

Han pratar om modevisningar. Det sjuka där är Luisel Ramos, 22 år, som gick bort 2006 efter att hon hårdbantat i tre månader. Hennes hjärta orkade inte mer helt enkelt. Armani, som faktiskt är stor inom mordebranschen, har förklarat att han inte använder modeller som lider av anorexi och han är en stor motståndare till size zero. Hans modeller är fortfarande smala men man måste börja i någon ände.

Sick models

Jag undrar om DennisM lever i en liten bubbla och inte tittar ut. Dennis, du kan väl svara med en kommentar om när du senast tittade ut ur bubblan. För det är inte snyggt med så smala personer och framförallt inte hälsosamt. Att förespråka anorexi som faktiskt är en sjukdom är vidrigt av honom.

Bubble

Jag hoppas att han en dag förstår att det är en allvarlig sjukdom han skriver om och rekommenderar. Jag tvivlar starkt på att han, när han blir pappa, skulle låta sin dotter bli så smal att man ser skelettet sticka ut på sina ställen och att hon mår psykiskt dåligt för hon tycker fortfarande att hon är tjock och ful. Är det en sån värld han vill att de nya generationerna ska växa upp till? En värld där du är ful om du har en storlek större än size zero. Självmordsstatistiken och de psykiskt sjuka hade blivit rekordmånga.

Är det din drömvärld Dennis?

Jag försöker inte vara elak som han skriver i sin blogg. Istället ser jag mig som en realist. Det är inte heller så att jag skriver detta inlägget för att det är roligt utan för att jag anser att han har fel och vill visa att han har fel. Vilket jag tycker att han har.

Bad

2 kommentarer:

Davidsm sa...

Dennis försöker iaf minska mängden människor som dör i västvärlden. Fler dör av fettrelaterade sjukdomar än av anorexia och världsvält. Ska du inte klaga lite på skvallertidningar som Aftonbladet istället? "Så går du ned i vikt" är ett ständigt återkommande tema. Främjar inte det att flickebarn dör av näringsbrist?

Jay sa...

David: Jag säger inte att varken fetma eller aftonbladet, med sina viktguider, är bra. Att träna en viss mängd tycker jag är bra så man håller kroppen i bra kondition. Det hjälper också mot sjukdomar. Sen finns det även sjukdomar som gör att du blir oerhört smal eller blir större. Sån är världen. Jag ska försöka besvara din fråga i ett inlägg lite senare.