lördag, april 18, 2009

Moneymaker

De bloggare som tjänar pengar på sin blogg. Hur mycket tjänar de största egentligen? Snackar vi en normal arbetarlön per månad eller är det flera månadslöner? Finns det några siffror på detta någonstans? Hjälp mig att hitta dem. Maila mig eller kommentera.

How much do you make?

Tjänar du pengar på din blogg? Om ja, hur mycket? Vissa säger att de tjänar massor och andra så de klarar sig. Hur skapar man en pengagenererande blogg egentligen? Det tycker jag är en intressant fråga. Jag vet på ett ungefär vad det handlar om för att tjäna pengar. Är illa tvungen annars hade jag inte varit så duktig som journalist om jag inte håller mig ajour. Men har ni några förslag, tips eller råd till de som vill tjäna pengar på sin blogg? Kanske ska prata med några som kan branschen. Får se hur jag gör.

Make you money

7 kommentarer:

Sara sa...

Jag tror att Blondinbella tjänar ett par hundra tusen varje månad på sin blogg. Dvs, ganska många månadslöner varje månad.

De flesta stora bloggare får olika produkter hemskickade, och tydligen så säljer många dem vidare, och tjänar pengar på det sättet. Sen så tjänar de multum på alla annonser som finns på deras sidor. Företagen får betala hur mycket som helst för att få synas på de populäraste bloggarna, tex Kenzas och Blondinbellas bloggar.

Gnälliga Malin sa...

jag vill också ha kontakter så jag kan tjäna pengar på min blogg för nu är det inte många som läser den.. och då är det ingen idé att skriva något.. jag vill också vara den som får saker hemskickade.. Buzzador skickar inte hem något till mig så ofta..

nevnarien sa...

Jag läste att Kenza (sveriges andra största) tjänar omkring 240 000 i månaden. Kan tänka mig att Blondinbella tjänar några gånger mer med tanke på företag och engagerad pappa. Jag menar.. de går ju verkligen in för det...

Jay sa...

Sara: Det är fan sjukt. Vi snackar ju inte månadslöner utan mer årslön för en normal arbetare. Vissa har det bra.

Gnälliga Malin: Kontakter och kontakter, det handlar väl om att vara ung, snygg, socialt begåvad och ambitiös. Tror inte det är så mycket kontakter *-) En bra uppdatering gör mycket.

Nevnarien: 240 000 i månaden är ju en helt sjuk summa. Det är ju årslön vi pratar om där. Blondinbella tjänar väl runt 300-400 då kanske? Verkar det orimligt?

Undra vad jag skulle tjäna. Förmodligen inget alls. För mina tre läsare är inte så reklamnördiga. De klarar sig utan.

Jay sa...

Vart läste du det Nevnarien? Att kenza tjänade så mycket alltså.

Danne sa...

Så Jocke, du behöver egentligen bara ändra inriktning en smula. Skriva om intressanta saker som läppstift, nya designerklänningar och vara allmänt taskig och dum.

Ett annat trick för att locka besökare verkar vara bilder på lättklädda damer, det har jag sett en välbesökt Jönköpingsbaserad blogg utnyttja till fullo.

Men skit i det annars, det är coolare att vara lite underground! :D

Jay sa...

Danne: Jag trodde redan jag var där? haha

Lättklädda damer, hmm funkar inte killar? Typ mig i den oerhört trendiga blå overallen. Den går aldrig ur tiden.

Om jag varit mainstream hade ni, mina tre läsare, förmodligen inte läst min blogg längre. Det är tufft att slå underifrån.