måndag, april 27, 2009

Ge

Jag är en person som finner glädje i att ge, kanske mer än att få även om jag är sjukt nyfiken när jag får saker. Det är roligt att hitta en fin present till någon, att säga att man tycker om någon och de vet att man menar det. Det behöver inte vara en sak du ger ens. Ibland räcker det bara att vara bakom dem och hjälpa dem upp när de faller. Det gör mig glad. Att kunna hjälpa.

To help somebody

Jag skulle tycka det var roligt att jobba som volontär i Afrika. Lära barn engelska eller spela fotboll med dem. Göra så de får ett leende på sina läppar skulle förmodligen ge mig mer glädje än att Sverige vinner ett VM-guld i fotboll. Trots den fotbollsfantast jag är. Att ge något till någon annan kanske är lite för dig men stort för personen som tar emot din gåva.

Gift

Jag har ofta tänkt att jag ska gå till ett ålderdomshem för att prata med de äldre som är där. Ge dem lite av min tid för förmodligen har de så sjukt mycket att berätta. Historier som för mig och dig verkar vara en saga hämtad från en film. Jag hörde en gång om en kvinna som träffade en engelsman som drog iväg till kriget (andra världskriget). De brevväxlade länge tills det en dag inte längre kom några mer brev från mannen. Vad som hände honom vet jag inte. Jag tror inte denna kvinna fann honom igen. Kanske dog han i kriget. Det hon gav honom var sina tankar och ord. Han gav henne längtan och tröstan i ett krig som aldrig borde funnits.

Give, not take

Det var en riktig kärlekshistoria. En sån som du bara ser på film annars. Skillnaden nu var att detta var verklighet och inte på film. De älskade varandra så som älskade bara kan. De saknade varandra så som bara älskande kan. De hade varandra trots avstånd och kulor som ven.

Ta hand om varandra

1 kommentar:

Malin sa...

ett svagt minne av en film som den.. kan det vara Lovestory med Sandra Bullock eller har jag blandat ihop sisådär tre filmer?