lördag, maj 16, 2009

We are heading to another country

Min bror fick som sagt ett jobberbjudande i Turkiet. Wow, fan vad gött kan tänkas. Men när han har en bror som varit ute och jobbat utomlands on fucking iceland så har han en erfaren kille som vet vad det handlar om, haha.

Experience

Han ska jobba som receptionist på ett hotell där ägaren säger att man gör åtta timmar per dag. Alla som känner till hotell vet att det är få gånger man faktiskt jobbar de få timmarna när det kommer till hotell i utlandet. Han får gratis boende och mat på plats. Ungefär som Island då.

Same thing

Lönen är sämre än den jag fick på Island och för mig är det inte ens något att tänka på. Jag gjorde en snabb uträkning i huvudet och jobbet suger. När du har 5000 kr i månaden så är det inte bra trots att du är i Turkiet och solen alltid lyser. Nu kommer inte det jobbet vara lika fysiskt ansträngande som mitt då jag bar på tunga får och lamm. Han lär väl bära på någon mapp eller ett papper kanske. Flytta några stolar.

The sun ain't always shining

Mitt råd till honom är därför att inte ta jobbet. Go figure. Om han inte får en löneförhöjning så är det inte värt det trots att jobbet varar längre än sommarjobbet på ångestfabriken. För fabriken ger mer på sina två månader än vad Turkiet ger på fem. Det säger en hel del. Var jobbar du helst då?

Less and longer

Han säger att han inte bestämt sig än men jag tror att han gärna vill men att det är just mitt råd och den där lönen som avskräcker lite. Sen när han inte får med mig kanske det tar emot ännu mer. För tanken har, för honom, alltid varit att jag ska åka med honom då jag är lite äldre och har lite mer erfarenhet så jag kan hjälpa honom samtidigt. Vi får se vad han gör nu.

Beslutet är hans

Inga kommentarer: