måndag, juli 09, 2007

Gamla goda tiden

När jag var liten var det så att jag "ägde" ett sega om jag inte minns fel. För att inte ljuga så låt oss säga spelkonsol. Alla blir därför nöjda om jag säger spelkonsol och kan inte säga att jag ljuger.

Så det så.

I alla fall. När jag var liten dvs runt en 10 år så ägde jag en spelkonsol. Jag spelade väldigt mycket på denna spelkonsol och eftersom man som tioåring inte tjänar några stora pengar i månaden kom jag på en idé.

Idé?

Jag har en lillebror som också älskade att spela på "min" spelkonsol. Smart som jag var så tänkte jag att jag slår två flugor i samma smäll. Vad pratar jag nu om? Jo, jag behövde pengar till mitt godis. Jävligt viktigt det där med godis på den tiden ska ni veta. Jag skulle låta min bror betala för att få spela.

En genial idé.

Jag tog 10 kr för 5 min. Detta skulle göra mig rik mina damer och herrar. Det här var början på något stort. Min bror som samlade ihop alla pengar han bara kunde för att få spela var snart pank. Om inte hans ekonomi fungerade skulle därför inte min göra det. Därför lät jag han ibland få gratisminuter. Inte många för då skulle han tro att han fick spela när han ville. Men jag ville se pengarna på bordet.

Beroende

Efter ett tag kom min bror på en lika genial idé som jag, nästan. Han skulle gå till våran mamma och få pengar av henne till sitt spelberoende som startade när han var 7 år gammal. Det gick bra tills han hade lyckats skrapa ihop 50 kr av henne i olika omgångar. Hon blev fundersam över varför och frågade till slut varför han hela tiden bad om pengar.

Spelberoende vid 7 års ålder kan aldrig sluta väl.

Han förklarade enkelt och sa att han behövde pengarna för att spela. Hon förstod inget förrän hon följde efter honom till vardagsrummet där han gav mig pengarna för sina 5 min av lycka. Min mor blev givetvis fly förbannad och gav mig en örfil. Jag tvingades att betala tillbaka hela min förmögenhet som låg på 70 kr ungefär.

Bankrutt

Min framgångssaga var över innan den ens börjat. Tänk er om jag fått fortsätta min bana som affärsman. Jag hade idag ägt (enligt några snabba tryckningar på miniräknaren) 281050 kr om jag fått in 70 kr varje dag från den dagen jag fyllde tio tills jag fyllt 21.

Snacka om att sabba min karriär.

Catch u later!
Yours truly

Inga kommentarer: