torsdag, mars 12, 2009

Jag skapar idoler

Jag låg precis och läste i en bok. Den handlar om fotboll - givetvis. Där berättar en man som är närmare 50 år att han grät som ett barn när han fångade en fotbollsspelares tröja som spelaren kastade ut.

Cry baby

Det fick mig att tänka lite. På idoler. Vad vi egentligen gör för dessa människor och vad de ger oss tillbaka. Jag minns en gång när jag var på en känd svensk musikgrupps konsert. Trummisen i bandet torkade av sin svett på en handduk och kastade ut den. Jag gjorde likaså. Kastade mig alltså. Efter handduken. Jag tillsammans med ett tjugotal andra.

Towel

Precis efteråt och framför allt nu så tänker jag att det var jävligt korkat och lite äckligt faktiskt. Vem fan kastar sig efter en handduk full med svett? Inte fan skulle jag kasta mig efter en kompis handduk efter att han torkat den full med svett. Jag skulle snarare bli äcklad. Vad är skillnaden?

Difference

Jo, min kompis är inte känd och jag och andra ser inte upp till honom som vi gör med artister, idrottare och skådespelare. Jag bidrar till den här idoliseringen av främst idrottsmän. Jag skriver om dessa stora namn och framtida stora namn. Berättar om dem. Berättar vad de tycker om. Med mina texter gör jag att människor känner en samhörighet till dem. De kanske gillar samma musik, tänker likadant eller kanske bara är en skön person.

Atlet

Om vi tänker på det. Är det inte sjukt? Vi lägger ner en oerhörd massa tid och pengar på att ta del av artister, idrottare och skådespelare. Vi gör dem till idoler. Något att se upp till. Sen läser vi i tidningen att de snortade kokain på Café Opera. Fortfarande en idol? För många ja. Det är en sjuk värld vi lever i.

Sick, sick world

Kan vi inte bara se upp till människor som gör bra saker. För världen. För mänskligheten. Är det något fel att idolisera en person som skänker pengar till cancerforksningen? För mig är J's mamma en idol. Hon gör oerhört mycket för många andra anser jag. Men inte är hon känd för det. Inte är det någon som kastar sig efter hennes svettiga handduk. Varför ska vi kasta oss efter någons handduk överhuvudtaget? Behöver vi idolerna eller behöver de oss?

Idol

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha.... "normalt att vara lite slö". Jag ska säga dig att jag var top tre snabbast och med bäst kondis i mitt lag ;)