onsdag, mars 25, 2009

Pennan och Svärdet

Var iväg och jobbade på tidningen igår som sagt. Vad spännande säg....eller inte. Jag fick låna ett skrivbord och en dator där jag skulle arbeta. Jag fick till och med en mac. Det är inte fy skam men samtidigt känns det dumt att sitta på jobbet och leka i photoshop när man är där för att skriva. Jag hittade inte ens photoshop på datorn vilket var tråkigt.

Boring

Jag satt där vid skrivbordet och trummade med pennan på bordet. Kollegan intill mig stampade takten med foten och nynnade på en melodi. Kontorslandskapet kom till liv tack vare vår musik. Samtidigt hade jag annat att göra än att skapa musik så jag fick sluta trumma annars hade hela redaktionen kommit igång och bildat ett band. Vi hade kunnat ge oss ut på turné. Vi skulle kallat oss Mighty Pen och vår första skiva hade vi döpt till "Pennan är mäktigare än svärdet".

Pen mighty

Mina arbetsuppgifter var fyllda av glamour. Jag skulle ringa runt till de olika klubbarna jag blivit tilldelad och fixa basinfo. Det var min uppgift. Sen skulle jag ordna lite intervjuer med varje lag. Helst via telefon för tidningen har inte råd att skicka ut mig. Det blir för dyyyrt. Bensin kostar väldigt mycket idag.

Beam me up Scotty

Att skicka ut mig en timme åt något håll och säg att jag åker 90 km en väg (nu skulle jag inte göra det men ändå) och bilen drar en liter per mil. Det skulle bli nio liter en väg och sen skulle jag tillbaka också så det blir 18 liter bensin. Teoretiskt sett skulle det innebära att de betalar för två journalister att åka iväg på intervju. Vilket de inte har råd med.

Afford it

Jag fick tag i en person som gav mig basinfo. De andra var omöjliga att få tag i. Vissa nummer jag ringde var det ingen som svarade på och andra nummer existerade inte. Det sistnämnda gör det hela lite svårare att utföra mitt jobb. För övrigt var det jobbigt att sitta med allt folk på redaktionen då man inte känner någon och sen ska man göra telefonintervjuer. Jag ogillar det. Jag tänker alltid för mycket i såna lägen. But hey, that's me.

Think, info, impossible

Inga kommentarer: