tisdag, mars 03, 2009

Goalgetter

Är det dåligt att vara självisk? Är det dåligt att vilja tjäna mycket pengar och bli rik? Jag tycker det är svåra frågor. Det finns många delar av problemet som man egentligen inte tänker på.

Think about

Om man är självisk och vill tjäna pengar för egen vinning kan man förlora omdömet. Det är lätt att bli girig när man jobbar för sig själv och då kan man också ta stora risker för att nå dit. Jag säger inte att dessa risker är fel. Inte heller att det är fel att vilja tjäna pengar. Det jag säger är att man kan förlora omdömet om vad som är bra och dåligt när man är girig och jobbar för mycket för en själv.

Get rich or die trying

Om jag istället jobbar för andra kämpar jag hårdare för att nå dit jag vill. Det är större krav på mig att jag ska klara av det jag tagit mig för. Det är fler än jag själv som förväntar sig att jag ska klara av uppgiften. Om andra litar på en är det dags att börja leverera. Det är flera som är beroende av att det arbete jag gör är bra. Större press, krav och mer människor som förlitar sig på en gör att man alltid levererar sitt bästa. Det är vad jag tror.

Work harder

3 kommentarer:

Anonym sa...

m-m-m-m-m-m-men...

jag håller med dig. men som sagt. det är skillnad på att ha själviska mål och att vara självisk.

Jay sa...

Anna: Jag vet, jag vet.

Anonym sa...

Bra ;)

Puxo